Cookie beleid vv Hoogland

De website van vv Hoogland is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Update kantine 14-4-2024

Update kantine 14-4-2024

15 april 2024 19:45


Hoogland, 14 april 2024

Beste mensen,

Hierbij de 2de informatie-update na een week vol hectiek, ‘regelen’ en veel gesprekken. De vele steunbetuigingen en ‘kunnen we jullie helpen’-vragen zijn hartverwarmend en geven ons het gevoel om gezamenlijk de schouders eronder te willen zetten. Het voetbal moet doorgaan en het sociale verenigingsleven voor onze leden en vrijwilligers willen we graag op sportpark Langenoord doorstarten. We zijn erg dankbaar en kijken dan ook met trots op de lange dagen die onze vrijwilligers afgelopen dagen op het sportpark hebben gemaakt.

Ondertussen komt er steeds meer informatie die we graag met jullie willen delen. We gaan hieronder achtereenvolgens in op de vermeende oorzaak van de brand, updategesprekken met gemeente en verzekeringen, lange termijn gedachten en de tijdelijke voorzieningen.

Oorzaak brand zeer waarschijnlijk anders dan eerder gedacht

In onze eerdere update is de conclusie gedeeld dat de brand zou zijn ontstaan door warmteopbouw binnen de luifel na gebruik van de zogenaamde rookkist tijdens de whiskyproeverij. Op deze wijze is dit zaterdag ook zo met de media gedeeld, aangezien dit de meest aannemelijke oorzaak was die op dat moment door de hulpdiensten werd aangegeven. Dit heeft een hoop los gemaakt bij veel mensen.

Door onderzoekers van de brandweer en de verzekeraars is, onder andere op basis van beelden die van het begin van de brand beschikbaar zijn gekomen, begin deze week nader onderzoek gedaan.

Doordat buiten het gebouw in opdracht van de verzekeraar alles inmiddels al was opgeruimd, kon men niet meer gedegen onderzoek doen. Om die reden kan men geen sluitende conclusie trekken en daarmee ook niet zondermeer vaststellen wat daadwerkelijk de oorzaak is.

De oorzaak ligt op basis van wat men heeft kunnen constateren zeer waarschijnlijk bij het in brand zijn gegaan van een prullenbak die daar ook in de buurt stond. Hoe die brand heeft kunnen ontstaan, wordt nog onderzocht en mogelijk is dat niet meer te achterhalen.

Ondanks dat dit zaken rondom verzekeringen wat complexer maakt, zijn we opgelucht dat het niet de rookkist was. Degene die dit had verzorgd voelde zich zeer bezwaard en we zijn ons ervan bewust dat dit een hoop ophef heeft gegeven richting de betrokkenen van de whiskyproeverij. Via deze weg willen wij met deze rectificatie dan ook benadrukken en excuses aanbieden aan degenen die ongemak hebben ervaren door deze toen gedeelde conclusie.

Als bestuur hebben we op dat moment gehandeld naar berichtgeving van de hulpdiensten, die inmiddels dus met een andere conclusie komen. We hopen met dit bericht alle ruis rondom de oorzaak uit de lucht te hebben gekregen.

Status verzekeringen en gesprek met gemeente

Er zijn twee verzekeringen van toepassing: de inboedel/inventaris direct via ons en de opstal/het gebouw via de gemeente. De expert van onze verzekering is hier zaterdag direct geweest om de schade op te nemen en te kijken wat valt te redden. De verzekeraar van de gemeente is maandag geweest, samen met vertegenwoordigers van de gemeente. Wij hebben een zogenaamde contra-expert ingeschakeld die ons ondersteund bij de gesprekken met de verzekeraars.

De schades zijn globaal opgenomen, maar moeten nog meer in detail gebeuren. We moeten bijvoorbeeld de kantinevoorraad in kaart brengen en de opstalverzekeraar moet nader onderzoek doen door materiaal weg te halen van plafond en wanden. Er is gelukkig geen asbest geconstateerd binnen, maar er moet bijvoorbeeld wel onderzoek worden gedaan door een expert in hoeverre roet daadwerkelijk het gebouw is binnengedrongen. Afhankelijk van de uitslag, kan dat verdere stappen vertragen om de schade definitief vast te stellen.

Maandagmiddag zijn we op uitnodiging van wethouder Van Koningsveld op het stadhuis geweest om samen met medewerkers van vastgoed, verzekering, sportbeleid en een vertegenwoordiger van SRO te spreken over de hele kwestie. Dat was zondermeer een prettig en constructief gesprek, maar zijn nog geen verdere details besloten hoe we in de toekomst verder kunnen. Daar hebben we als bestuur wel eerste ideeën over, die staan hieronder verwoord.

Toekomst

We zijn een vereniging, dat zit natuurlijk in de genen van het dorp, met veel veerkracht, slagkracht en positivisme. Dat betekent dat we vanuit de ramp die ons is overkomen ook meteen kansen zien.

Voor de toekomst zien we twee mogelijke wegen:

  1. Het gebouw wordt hersteld met behulp van de uitkeringen van de verzekeraars.
    We hebben echter een gebouw van circa 50 jaar oud waar de komende jaren al het nodige onderhoud aan moest plaatsvinden, waar ook pittige bedragen mee gemoeid zouden zijn. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van de dakbedekking en verduurzaming. Ook was er al een voorzichtig plan om de keuken te verbouwen. Dergelijke zaken zouden we dan in deze optie logischerwijs nu direct moeten doen wanneer we toch al bezig zijn. Maar zal nooit naar volle tevredenheid zijn binnen de beperkingen die we hebben. Daarnaast zal er ook geld geïnvesteerd moeten worden in zaken die niet zichtbaar zijn, maar wel behoorlijke kosten met zich meebrengen. Kortom het blijft geld stoppen in een zeer oud gebouw.

  2. Jullie voelen hem al aankomen: nieuwbouw.
    Alles platgooien en opnieuw bouwen zodat we direct alle wensen, duurzaamheidseisen en ideeën die we hebben daarin meenemen. Dan ben je weer voor de komende 50 jaar klaar met de komende jaren geen onderhoudskosten. Maar dan hebben we het enerzijds over andere kosten en anderzijds over een veel langere periode dat we niet over een volledig geoutilleerde kantine kunnen beschikken.

Maar plan gaat dan verder dan alleen ‘’ons’’ gebouw. Het gesprek ging ook met gemeente over vernieuwen van het deel dat wij van hen huren, de oude kleedkamers bij de kantine en het gebouw achter veld 6. Daar lagen al voorzichtige nieuwbouwplannen voor vanuit de gemeente, maar zeker nog niet geconcretiseerd. Het is ons idee om met

betrekking tot nieuwbouw de 2 bedragen van de verzekeraars op te tellen bij budget vanuit gemeente voor nieuwbouw kleedkamers. Als dat kan/mag, zullen wij een nieuwbouwplan maken met een kostenraming. Daar komt ongetwijfeld uit wat wij dan zelf nog in moeten brengen. Als we daar meer zicht op hebben, zullen we een richtingsbesluit moeten nemen.

Zo’n richtingsbesluit, of het nu om herstelbouw of nieuwbouw gaat, mogen en willen wij als bestuur niet nemen. Dat zal in een bijzondere algemene ledenvergadering besproken en besloten moeten worden. Uiteraard op basis van input die wij als bestuur, andere betrokkenen binnen de club en externen hebben opgesteld.

Dit zal niet een traject van een paar weken zijn lijkt ons logisch. Er moeten dus tijdelijke voorzieningen komen.

Tijdelijke voorzieningen

Nu terug naar het hier en nu. We hebben een opsplitsing in de tijd gemaakt:

  1. Komende twee tot drie weken
  2. Periode tot de zomerstop
  3. Vanaf ongeveer de competitiestart

 

1. De komende twee tot drie weken

We krijgen hulp van diverse kanten, wat ons al direct helpt voor de komende paar weken. We hebben van het Dorpsfeest een barcontainer, van de Eemruiters een koelwagen en van hoofdsponsor Schoonderbeek twee bouwketen te leen gekregen. En van een paar betrokken leden ook nog grote partytenten. Daarnaast maken we gebruik van ons buitenverkooppunt (het witte karretje). Eén van de nieuwe kleedkamers zullen we gebruiken als opslag voor de voorraden e.d. Die is dus tijdelijk niet beschikbaar.

Op deze manier overbruggen we de komende paar weken. We kunnen drinken en mogelijk zelfs wat warm eten verstrekken in de weekenden en de twee bouwketen kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld de wedstrijdtafel op zaterdag en voor overleggen. De partytenten zijn om uit de zon en anders wel om droog te zitten. Welke toiletten gebruikt kunnen worden, zal op het complex worden aangegeven.

Dit alles is inmiddels al operationeel hebben velenvan jullie afgelopen weekeinde.

We nemen komende dagen ook een besluit of het buitenverkooppunt ook op trainingsavonden open zal zijn.

2. De periode tot de zomerstop

Na die twee weken staan er wat grotere evenementen op de planning die wat ons betreft allemaal doorgaan:

  • Zondag 5 mei eindfeest (in een aangepaste vorm)
  • Zondag 26 mei bedrijventoernooi
  • Zaterdag 8 juni final league: eindtoernooi voor een paar categorieën binnen het meidenvoetbal

 

Daarbij hebben we het over meer bezoekers dan gemiddeld en ook nog in een periode dat het hopelijk dorstig weer is. Extra zaken die we daarvoor zullen doen zijn bijvoorbeeld een tapwagen en een extra koelwagen. Ook bekijken we dan bijvoorbeeld of we een snackwagen hier kunnen hebben. Wat en hoe precies zullen we in de komende 2 weken bepalen en organiseren.

Daar zijn ongetwijfeld kosten mee gemoeid, maar staat mooie omzet tegenover. Minstens zo belangrijk: we blijven een gastvrije club voor onze leden en bezoekers en willen hen zo goed mogelijk bedienen. Zo kunnen de sociale contacten en het verenigingsleven ook gewoon lekker doorgaan.

Dan hebben we zaken geregeld tot de zomerstop, tegen zo laag mogelijke kosten.

 

3. Vanaf ongeveer de competitiestart

Of we nu herstelbouw of nieuwbouw doen, een semipermanente oplossing voor onze kantinefaciliteiten zijn nodig.

Het idee is om de groenstrook tussen veld 1 en veld 2 kaal te maken en daar de benodigde faciliteiten neer te zetten in de vorm van bijvoorbeeld professionele tenten of portocabins. Daarin dan een keuken, kantineruimte, mogelijk sanitaire voorzieningen en een terras. Exacte indeling en oppervlaktes zijn we nog over in gesprek met leveranciers. Maar dat we iets moeten doen voor een langere periode is duidelijk; wordt vervolgd.

Ten slotte

Zoals jullie weten zijn er allemaal initiatieven opgestart om ons te helpen. Daar zijn we heel dankbaar voor! Sommige zaken zijn al gecommuniceerd, andere komen nog via de bekende kanalen.

We houden vertrouwen in de toekomst: samen zijn we sterk!

 

Namens het bestuur

Nico Terschegget

Voorzitter

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!