VV Hoogland JO17-1: zwaarbevochten punt in de derby

Hoofdklasse D

6 oktober 2020 19:00

J. (Han) Huizinga

Na twee voetballoze zaterdagen werd vanavond de competitiewedstrijd tegen ASC Nieuwland, de buurman ingehaald.
Op een prima bespeelbare natuurgrasmat werd het in een pittig potje uiteindelijk 2-2.

Hoogland, dat de selectie met 7 gastspelers had aangevuld, startte wat onwennig, de gasten uit de naburige wijk Nieuwland begonnen gretig aan de wedstrijd. Met veel power en snel diepte zoeken werd de thuisploeg onder druk gezet. De Hooglanders kwamen naar de gelang de wedstrijd vorderde, wel wat beter in de wedstrijd en zochten meer de voetballende oplossing.
Snelheid van handelen werd flink getest, de Nieuwlanders zaten er fel op en stichtten veel gevaar met hun snelheid voorin.
De betere kansen waren voor de gasten, Vigo en een onscherp vizier hielden het Hooglandse doel schoon.

Een kleine 5 minuten voor rust werd de openingstreffer gemaakt door de gasten. Enthousiast druk zetten naar voren en teveel ruimte laten op het middenveld werd goed afgestraft. Mooie steekpass, de spits was eerder bij de bal dan Vigo en scoorde beheerst.
Daarna volgde een dubieuze strafschop voor de gasten. De scheids floot voor een handsbal van Hoogland, vanaf een meter of 40, en legde de bal op de stip. Doelman Vigo bleef goed kijken en stopte zowel de strafschop als wel de rebound!
Gezien de kansenverhouding was de voorsprong 0-1 wat mager, maar voor Hoogland zeker overbrugbaar.

In de tweede helft stonden Talha en Sem aan de aftrap, die de net herstelde Abdulkader en Sheveyo kwamen vervangen.
Met wat meer power in de aanval werden de Hooglanders dreigender en kwam de wedstrijd meer in evenwicht.
Na een klein uur stoomde Sil op en zette met een gevoelvol balletje Sem aan het werk, die vervolgens koeltjes afrondde.
Loon naar werken voor de mannen!

Met twee verse krachten (Sven en Mike voor Wasin en Sem) en een paar omzettingen werd er met frisse moed gestreden. Tien minuten later kwam Hoogland zelfs op voorsprong! Een dieptepass op Talha werd door de doelman onderschept (met de hand?) en vervolgens werd Talha onreglementair afgestopt door de doelman. Na consult bij de grensrechter van Nieuwland besloot de scheidsrechter de rode kaart te trekken voor de doelman vanwege een overtreding op een doorgebroken speler.
De vrije trap werd door Sven hard in de muur geschoten, de afketsende bal werd door Sil in het doel gekopt.

Een hectische slotfase volgde. Een overtreding op de spits van Nieuwland werd met veel theater richting scheids gebracht als ware het een doorgebroken speler. Een opstootje leverde voor beide partijen een gele kaart op. De vrije trap werd voor de pot geslingerd en uit de kluts hard ingeschoten door een Nieuwlander, de stand weer in evenwicht. Even later: iets te enthousiast meeverdedigen door de goed ingevallen Talha werd beoordeeld met een rode kaart door de referee, waardoor het 10 tegen 10 werd.

Na 82 enerverende minuten floot de ervaren leidsman af en was de puntendeling een feit. Op basis van de tweede helft een goede afspiegeling, naar aanleiding van de eerste helft een winstpunt. Anderzijds: kort voor tijd een voorspring weggeven is altijd zuur.

Komende zaterdag de uitwedstrijd bij de koploper FC De Bilt, weer een kans op de eerste overwinning!

Om de wedstrijd terug te kijken, zie hier de beelden van de Nieuwland regisseur, ook het verslag zal hier te vinden zijn eerdaags: https://nl-nl.facebook.com/ascnieuwlandjo171/