De trein dendert door

Nick Kok (schot)
... (e.d.)

1 oktober 2016 9:30

Vandaag mogen we aantreden tegen de hekkensluiter van deze competitie, TOV JO10-3. Op papier kunnen we een overwinning niet mislopen, maar toch worden de jongens vooraf op scherp gezet. Om nummer 1 te blijven, kunnen we ons geen misstap veroorloven.

Het begin is veelbelovend. VV Hoogland gaat meteen in de aanval en de ene kans na de andere wordt gecreëerd. Zoals wel vaker kost het afwerken echter even moeite zo vroeg in de wedstrijd. Nils geeft de ene voorzet na de andere, maar het lukt de jongens niet om de bal in de goal te krijgen. Siebe en Milo zien hun schoten naast het doel verdwijnen. Een uittrap van de keeper wordt opgepikt door Siebe, die eenvoudig de verdediging passeert. Ook dit schot gaat naast. Ook een schot van Sander komt niet in het net.

In de 7e minuut trekt Nils naar de achterlijn en hij schiet de bal richting de goal. Berend weet zijn hoofd tegen de bal te krijgen en kopt hem over de lijn: 0-1! Nog geen minuut later maakt Berend bijna de tweede goal: een voorzet van Nils belandt op zijn knie, maar de keeper weet de bal weg te werken over de achterlijn. De corner van Milo die volgt, gaat voorlangs. De verdediging krijgt de bal niet weg en er volgt een nieuwe corner. Milo neemt hem kort op Nils, die uithaalt. Via de keeper belandt de bal in het doel: 0-2. De aanvallen blijven komen. Sander ziet zijn schot jammer genoeg weer op de paal belanden. Hij lijkt er haast patent op te hebben.

In de 11e minuut mag Nils een corner nemen. De bal komt bij Siebe terecht die niet aarzelt en met een hard schot goal nummer 3 maakt. In de 15e minuut is het weer raak. De voorzet van Sander wordt nog net niet door een verdediger van TOV ingetikt, maar leidt wel tot een corner. Weer wordt de corner kort genomen en nu is het Milo die het doelpunt maakt: 0-4!

TOV komt er niet aan te pas en weet de bal het eerste kwartier niet op de helft van Hoogland te krijgen. Onze jongens worden wat nonchalanter en dan ziet TOV eindelijk zijn kans schoon. Nick denkt rustig de bal uit te kunnen spelen, maar verliest het duel. De aanvaller van TOV gaat op het doel van Chris af en weet het eerste doelpunt te scoren voor zijn team. Natuurlijk wordt dit uitgebreid gevierd en zelfs de supporters van Hoogland klappen voor de jongens die ondanks alle nederlagen hun best blijven doen.

Onze jongens lijken een beetje van slag door het tegendoelpunt. Er worden veel kansen gecreëerd, maar evenzovele gemist. Op slag van rust is het dan alsnog 3 keer raak in 3 minuten tijd. Siebe maakt in de 23e minuut de 1-5 door de verdediging van TOV uit te spelen en vervolgens raak te schieten. Een minuut later zorgt een mooi samenspel tussen Nick, Nils en Lucas voor een goal van laatstgenoemde. En net voor het rustsignaal klinkt, verkijkt een verdediger zich op de voorzet van Sander en maakt er met een eigen doelpunt 1-7 van.

Als de wedstrijd weer begint, gaan onze jongens direct over tot de aanval. Na 4 minuten in de tweede helft maakt Chris er 1-8 van. Ook nu komt TOV nauwelijks aan de bal en rest ze niets anders dan de bal zo ver mogelijk weg te werken. De Hoogland-trein dendert echter door. In de 34e minuut maakt Berend er 1-9 van. Een minuut later zorgt hij ook voor de 1-10. Milo neemt een corner, kaatst met Nick die zijn schot door de keeper uit de goal geslagen weet, waarna de bal voor de voeten van Berend belandt. Dubbele cijfers zijn een feit.

De jongens van TOV gaan niet bij de pakken neerzitten en blijven vrolijk doorvoetballen. Ze hebben echter weinig in te brengen tegen onze jongens. Die weten, ondanks het gebrek aan weerstand, hun eigen spel te maken. Aanvallen worden steeds van achteruit opgebouwd door Nick. Ze weten elkaar feilloos te vinden, lopen goed vrij en gunnen elkaar de kansen. In de 39e minuut valt er weer een doelpunt. Een speler van TOV begaat een overtreding op Milo die een vrije trap meekrijgt. Deze wordt nog onderschept, maar de bal komt toch bij Nick terecht. Nick stuurt Sander richting de achterlijn, die een voorzet geeft naar Berend die de aanval afmaakt. Een heuse hattrick!

Even staat de doelpuntenmachine stil, ondanks dat er veel corners genomen worden. Nick schiet naast en een schot van Sander wordt door de keeper gered. 5 minuten later weet Sander dan toch te scoren: 1-12.
Dat de jongens elkaar alles gunnen, blijk als ze beseffen dat Nick de enige is die deze wedstrijd nog niet heeft gescoord. Chris neemt de positie als laatste man over van Nick, die voor de verandering in de spits gaat spelen. Alle ballen op Nick wordt er geroepen. Dit lukt al meteen in de 46e minuut: Nils weet een voorzet richting Nick te geven, die niet aarzelt en doet wat een spits moet doen: scoren.
De eindspurt wordt ingezet. In de 47e minuut weet Berend de bal te bemachtigen en zijn 4e goal te scoren deze wedstrijd. Een minuut later valt goal nummer 15. Een schot van Nils ketst nog af op de kruising, maar in de scrimmage die volgt, lukt het Sander om de bal in te prikken.
Als 2 minuten later een verdediger van TOV goal nummer 16 maakt bij zijn eigen keeper, vindt de scheidsrechter het welletjes geweest en blaast hij het eindsignaal.

Nog 2 wedstrijden te gaan deze competitie en dan weten we wie de kampioen is. Komende zaterdag spelen we thuis om 8.30 uur tegen Soest. Bij winst is de JO10-2 nagenoeg kampioen. Maar laten we niet te vroeg juichen. Soms kan het balletje raar rollen en red de gedoodverfde kampioen het alsnog niet.