Obligatieplan - veelgestelde vragen

Obligatielening 2017 - nieuwe kleedkamers - FAQ

In 2017 zijn we van start gegaan met het obligatieplan voor de gedeeltelijk financiering van de nieuwe kleedkamers. We begrijpen dat obligaties niet voor iedereen dagelijkse kost zijn en hebben dus hieronder een aantal veelgestelde vragen beantwoord.

Wil je de brochure nog eens rustig nalezen? Pak er dan eentje mee in het Paviljoen of lees hem hier online. Er kon al vanaf 100 Euro worden ingeschreven.

1) Wat is een obligatie nou eigenlijk?
Officieel is een obligatie een 'schuldbrief', dus eigenlijk een lening.

2) Hoe werkt een obligatie bij VVH?
Simpel: je leent de club een voorafgesproken bedrag, je krijgt jaarlijks rente bijgeschreven op de obligatie en over een x aantal jaar krijg je je inleg weer terugbetaald.

3) Welke bedragen kan ik aan VVH lenen?
We kennen obligaties van 100, 250, 500 en 1.000 Euro. Natuurlijk mag je er meer tegelijk kopen, dus je kunt het zo groot of zo klein maken als je zelf wilt!

4) Kan ik als bedrijf ook intekenen op de obligatielening van VVH?
Ja.

5) Zijn er kosten aan de obligaties verbonden?
Nee.

6) Als het een lening is, moet ik toch rente krijgen?
Klopt, je krijgt op de obligaties van VVH 2,25% rente - dus meer dan een normale spaarrekening bij een bank (tussen de 0% bij Triodos Internetsparen en 0,55% bij Knab flexibel sparen in 2017).

7) Wanneer krijg ik de rente uitbetaald?
De rente wordt jaarlijks bijgeschreven op je obligatie en bij aflossing van de obligatie aan je uitbetaald.

8) Wanneer betaalt VVH de lening terug?
Rond 1 januari 2023 wordt de eerste 10% van de obligaties afgelost. Loting door Accordo Notaris bepaald welke obligatiebewijzen worden afgelost. Ieder jaar daarna wordt weer 10% afgelost totdat in 2032 alle obligaties zijn afgelost. VVH kan besluiten eerder af te lossen door een hoger percentage dan de jaarlijkse 10% uit te loten.

9) Kan ik eerder bij mijn geld?
Nee, alleen in geval van overlijden kan een obligatie eerder afgelost worden, door een bijzonder verzoek in te dienen bij het bestuur van de vereniging.

10) Mag ik de obligatie doorverkopen?
Ja, dat mag. Zolang je de naam van de nieuwe eigenaar maar doorgeeft aan de penningmeester van VVH, zodat we hem/haar kunnen contacten op het moment dat de obligatie afgelost wordt.

11) Zijn er risico's aan het obligatieplan van VVH verbonden?
Helemaal zonder risico is een lening nooit. Er is altijd een kleine kans dat VVH de lening niet terug kan betalen, bijvoorbeeld door faillissement van de club. Maar.... VVH bestaat al ruim 70 jaar en is financieel gezond, dus dat risico is niet heel erg groot.

12) Nog meer informatie?
Nog meer informatie? Het volledige plan wordt beschreven in de brochure die je hier digitaal vindt. Ook het volledige obligatiereglement staat daar in. Wil je dan nog meer weten, dan mag je altijd aankloppen bij de penningmeester van VVH. [email protected]