Cadeautjes

VVZ '49 JO10-1

... (afstandschot)

3 december 2016 10:30

Het is Sinterklaasweekend en de jongens zijn uitgelaten als we aankomen in Soest. Helaas hebben we te maken met 2 zieken (Sem en Alwin), maar gelukkig hebben we versterking van Cajus uit de JO10-5. In de kleedkamer wordt de wedstrijd doorgenomen. VVZ is een sterke tegenstander getuige de uitslagen, maar een goede uitslag is zeker niet onmogelijk. Vol goede moed treden de jongens aan en de ouders stellen zich op langs de lijn.

De wedstrijd is nog maar amper een minuut oud als onverwacht het eerste doelpunt valt. Helaas aan de verkeerde kant. Een te zachte terugspeelbal op keeper Lucas wordt opgepikt door een aanvaller van VVZ en die weet behendig te scoren: 1-0.

Echt gras, beetje vochtige ondergrond, geen vlak veld... de bal krijgt meer weerstand en dat vraagt om strakkere passes. De snelle goal schudt de jongens ruw wakker en ze herpakken zich. De passes komen beter aan en ze vinden elkaar weer. Hoogland begeeft zich vaker op de helft van VVZ en dat leidt tot kansen.

In de 4e minuut is dat in de vorm van een corner. Nils neemt hem kort op Siebe, die de bal teruglegt op Nick. Zijn afstandsschot gaat jammer genoeg over het doel. De aanvallen gaan nu over en weer en winnen lijkt een reële optie. Dat blijkt als in de 13e minuut een aanval van VVZ door Siebe wordt gestopt. Hij stuurt Chris weg en met een lange rush vanaf de eigen helft stormt Chris op de keeper van VVZ af. Behendig weet hij de bal langs de keeper in het net te krijgen: 1-1!

Het geeft de jongens zelfvertrouwen. Misschien wel iets te veel... Nog geen 3 minuten later is de gelijke stand alweer omgezet in een achterstand. Balverlies op het midden, een keeper die net een paar meter te ver van zijn goal staat en een prima afstandsschot zorgen voor de 2-1. Lucas zit er nog wel met zijn vingertoppen aan, maar kan niet voorkomen dat de bal achter hem in het doel verdwijnt.

2 minuten later vliegt de bal er weer in na onnodig balverlies en is het zelfs 3-1. Lucas geeft zijn verdediging een flinke uitbrander. Vlak voor rust wordt het ook nog 4-1. Een voorzet wordt door Lucas doorgetikt, maar helaas voor hem staat een aanvaller volledig ongedekt vrij en is de 4-1 een feit.

In de rust proberen de trainers door te dringen tot de jongens en ze duidelijk op hun taken te wijzen. Het lijkt te helpen, want in de tweede helft wordt er veel beter gespeeld en zijn ze zelfs de betere partij. Dit leidt tot kansen, maar het lukt maar niet de kansen om te zetten in doelpunten. De moed zakt ver in de tweede helft in de schoenen en VVZ profiteert. Een foute terugspeelbal door het midden in de 48e minuut wordt door VVZ benut: 5-1. Niet veel later gevolgd door de genadeklap. De eindstand is 6-1. Onnodig verlies als gevolg van een paar cadeautjes aan de tegenstander. De Sinterklaasgedachte is mooi.