Nieuwe ronde

Nick Kok (afstandschot)

Onder 10 zaterdag, JO10-2, 1e klasse 09

5 november 2016 8:30

Vandaag begint een nieuwe competitie, in een andere klasse. Door het kampioenschap in de 1e fase  zijn onze jongens van de 2e klasse naar de 1e klasse gepromoveerd. Dat betekent pittigere tegenstanders en vaker tegen selectieteams spelen. Deze zaterdag is zo'n dag. Tegenstander is VRC JO10-1, die net gedegradeerd is uit de hoofdklasse. Boodschap voor de jongens is dan ook om er kort op te zitten, de tegenstander geen ruimte te geven, maar zelf wel ruimte te creëren.

De mist hangt nog over het veld als de wedstrijd gaat beginnen. Het is meteen duidelijk dat de tegenstander van een ander kaliber is. Ze zijn erg fysiek en schuwen het duel absoluut niet. Ondanks dat VRC de eerste 5 minuten vooral domineert, doen onze jongens beslist niet voor ze onder. Ze komen steeds vaker in balbezit en vinden de weg naar het doel van de tegenstander. Siebe schuift regelmatig mee naar voren om druk te zetten. Samen met Berend zet hij de aanval in en in de 9e minuut weet Berend met een schot het scorebord op 1-0 te zetten. De toon is gezet: onze jongens laten niet met zich sollen.

VRC probeert de wedstrijd weer naar zich toe te trekken, maar zien hun acties steeds stranden. In de 12e minuut weten ze dan toch door de verdediging heen te breken met mooi combinatiespel. Gelukkig eindigt de aanval met een schot dat over het doel gaat en houdt de voorsprong stand.

Sterker nog: de voorsprong wordt in de 15e minuut vergroot! Siebe brengt Sander in stelling die vanuit de hoek de tweede treffer scoort. De ouders langs de kant zien het zonnig in.

Toch is de wedstrijd nog lang geen gelopen race. Er moet voor elke bal geknokt worden en de duels zijn pittig. Gelukkig worden er veel duels gewonnen en blijft Hoogland aanvallen. In de 20e minuut een mooie aanval op links. Chris passt de bal naar Lucas die de bal voor geeft aan de doorgelopen Chris. Zijn schot wordt door de keeper nog net weggewerkt tot een corner. De corner gaat echter voorlangs zonder dat iemand hem weet te raken. De verdediging van VRC lijkt lek te zijn, waardoor de wedstrijd zich de laatste 5 minuten voor rust vooral op hun helft afspeelt. Dit resulteert vooral in  corners die weggegeven worden. Milo neemt de corners op rechts voor zijn rekening. In de 23e minuut krijgt Berend een kans na een corner van Milo, maar hij raakt de bal niet goed. De bal is een gemakkelijke prooi voor de keeper. Op slag van rust opnieuw een corner van Milo. Dit keer kort op Nick die zijn schot in het zijnet ziet verdwijnen.

Vol goede moed beginnen de jongens aan de tweede helft. Die zakt echter even in de schoenen als er in de 2e minuut na rust in het strafschopgebied een overtreding wordt begaan op een speler van VRC. Even is er een woordenwisseling tussen de leiders van beide partijen en de scheidsrechter, maar die wordt al gauw gesust. De scheidsrechter legt de bal op de stip en de penalty wordt benut door VRC: 2-1. VRC lijkt vleugels te krijgen en gaat steeds meer in de aanval. Een corner van VRC eindigt op de paal. De jongens zijn wakker geschud.

Het spel golft weer op en neer en de teams zijn goed aan elkaar gewaagd. In de 31e minuut wordt een aanval van VRC gestopt door de verdediging en Alwin krijgt de bal mee. Hij gaat alleen op de keeper af en weet er beheerst 3-1 van te maken. Even is er lucht, maar 4 minuten later volgt de tegentreffer van VRC. Een afstandschot van VRC is onhoudbaar voor Lucas en het verschil wordt teruggebracht naar 1 doelpunt. VRC blijft komen, op jacht naar de gelijkmaker. De bal gaat echter over het doel van Lucas en hij mag uitnemen. Zijn uittrap ploft achter de verdediging van VRC, waar Alwin de bal op kan pikken. Zijn schot wordt door de keeper naast getikt.

VRC probeert het lek in de verdediging te dichten door hun beste speler achterin te zetten. Hierdoor kan de verdediging van Hoogland verder naar voren schuiven en meer druk zetten. De jongens gaan voor elke bal. In de 38e minuut gaat Nils door op een terugspeelbal, maar komt daarbij in botsing met de keeper. Hij blijft even liggen, grijpend naar zijn enkel. Gelukkig valt de blessure mee en kan hij de scheidsrechtersbal nemen die volgt. De bal komt voor de voeten van Nick terecht die met een afstandschot de stand op 4-2 zet.

De strijd wordt harder, maar de jongens laten zich er niet onder krijgen. Alles wordt op alles gezet om de voorsprong te behouden. In de 48e minuut leidt een corner bijna tot de 5-2, maar Alwin kopt de bal naast. De spelers van VRC hadden zo veel tegenstand duidelijk niet verwacht en ze worden steeds fysieker. Bijna loopt het uit de hand als een speler van VRC opzettelijk zijn elleboog vol in de rug van Milo plant. De actie leidt tot boze reacties van de leiders van Hoogland, maar de leider van VRC haalt doodgemoedereerd zijn schouders op. Milo gaat met een van pijn vertrokken gezicht naar de kant en wordt voor de laatste paar minuten gewisseld. Onze jongens houden stand en laten zien dat je met sportief spel prima kunt winnen.