Alles is mogelijk

Nick Kok (solo)

8 oktober 2016 8:30

Hilbert Klok

Nog steeds ongeslagen in de competitie... de jongens vergelijken zichzelf al met Feyenoord. Met nog 2 wedstrijden te gaan, kan het kampioenschap ons bijna niet ontlopen. Maar tegen Soest is altijd alles mogelijk en dat maken we de jongens dan ook duidelijk. Ze moeten er bovenop blijven zitten, geen ruimte geven en zelf kansen creëren en vooral benutten. Missie blijft winnen.

Soest gaat voortvarend van start en kiest meteen voor de aanval. Onze jongens moeten duidelijk wakker worden en even is er paniek in de verdediging. Gelukkig duurt het maar kort en kan er opgebouwd worden van achteruit. Het spel verplaatst zich naar de helft van Soest en er komen kansen. Een schot van Chris belandt op de paal en een voorzet van Alwin gaat net voorlangs. Ook een korte corner van Chris op Alwin leidt niet tot de gewenste goal: de bal gaat nipt over. De keeper van Soest brengt de bal weer in het spel, maar Nils weet hem te onderscheppen. Hij vindt Chris, maar ook deze aanval zorgt niet voor een treffer. Na 8 minuten is het dan eindelijk wel raak. Nick geeft een pass naar Nils, die een een-tweetje doet met Alwin. Laatstgenoemde weet de openingstreffer te scoren: 1-0.

Soest gaat vanaf de aftrap meteen weer in de aanval en weet er een corner uit te slepen. Nils onderschept de bal en met een rush gaat hij naar de achterlijn van Soest. Alwin staat klaar bij het doel en Nils gooit de bal voor. Even lijkt het er op dat Alwin de bal nog aanraakt, maar de bal gaat via de binnenkant paal het doel in: 2-0!

Nils komt nu echt los en zorgt keer op keer voor gevaar. Een rush vanaf de achterlijn eindigt in een schot op doel, maar de bal gaat net naast. Soest heeft moeite het spel te volgen en stand te houden. Ze krijgen vooral geen vat op Nils. Een nieuwe aanval: Nils legt breed op Sander die hem voorgeeft op Alwin. Helaas, Alwin treft geen doel.

In de 15e minuut ziet Nils zijn schot gered worden door de keeper van Soest. Er heerst twijfel... is de bal op de lijn of is die achter de lijn geweest? De supporters achter het doel kunnen geen uitsluitsel geven en er is geen videoscheidscheidsrechter. Scheidsrechter Hilbert besluit daarom het doelpunt niet toe te kennen. Onze jongens laten zich niet kennen en verhogen de druk op Soest. De keeper van Soest stopt een schot van Alwin na een corner van Siebe. Een nieuwe corner volgt, deze keer genomen door Milo. Soest weet uit te verdedigen en lucht te scheppen.

5 minuten voor rust is het dan toch weer raak. Sander weet Nils te vinden op rechts, die nagenoeg op de achterlijn staat. Vanuit een onmogelijke hoek brengt Nils de stand op 3-0 met een prachtig doelpunt. Op slag van rust maakt Alwin er 4-0 van, een comfortabele voorsprong.

In de tweede helft blijft Hoogland domineren, maar de scoringsmachine hapert. Kansen zijn er genoeg, maar de bal wil er de eerste 10 minuten na rust niet in. Nick krijgt een vrije trap, passt naar Siebe, maar zijn schot gaat naast. Een ingooi van Lucas komt bij Berend terecht, die de bal afgeeft aan Milo. Milo aarzelt niet en haalt uit, maar ziet zijn schot van de lijn "gered" door Berend die niet op tijd weg kan stappen. Er volgen nog meer kansen. Nick schiet naast na een korte corner en Berend kopt de bal naast na een voorzet van Nils. Het is prijsschieten. Nils neemt de volgende corner, de bal belandt voor de voeten van Milo, maar ook nu gaat de bal niet in het doel. Een schot van Berend knalt op de paal en Nicks afstandschot vliegt over. In de 37e minuut is het dan toch eindelijk raak: Nils scoort voor de 3e keer vanuit een nagenoeg onmogelijke hoek. 5-0!

Het is Hoogland wat de klok slaat. Ze weten elkaar feilloos te vinden en gunnen elkaar de kansen. Ze durven om de bal te vragen en er wordt goed naar elkaar geluisterd. Van achteruit wordt opgebouwd en de vleugelspelers worden steeds in stelling gebracht. Jammer genoeg is de afwerking niet altijd optimaal: er gaan aardig wat schoten naast. De jongens worden wat nonchalanter en Soest lijkt te profiteren. Ze weten de helft van Hoogland te bereiken, maar stuiten daar op Alwin die zijn doel schoon weet te houden. Een volgende aanval van Soest wordt onderschept door Nick. Hij kijkt, ziet Chris vrij staan en passt. Chris speelt de bal meteen door naar Sander die met een mooi schot in de kruising de stand op 6-0 brengt. Nog geen 2 minuten later volgt de 7-0. Een corner van Nils gaat voorlangs, maar Sander vangt de doorgeschoten bal op. Een pass naar Chris en de bal ligt in het net.

De jongens krijgen vleugels en begeven zich allemaal naar voren. Dan verovert Soest de bal en stormen ze met zijn 4-en af op Alwin. De verdediging is helemaal weg. De aanvaller van Soest speelt de bal iets te ver voor zich uit en Alwin komt zijn goal uit. Hij is eerder bij de bal en weet daarmee een tegendoelpunt te voorkomen. Nick ziet zijn kans schoon en met een mooie solo weet hij de eindstand in de laatste minuut op 8-0 te brengen.

Door de winst op Soest is de JO10-2 officieus kampioen (op basis van de onderlinge wedstrijd). Vieren doen we echter pas als het ook officieel is. 15 oktober is de laatste wedstrijd van deze competitie. Om 10.45 mogen we aantreden tegen Hooglanderveen, terwijl de nummers 2 en 3 om 8.30 uur elkaar treffen. Voordat onze eigen wedstrijd begint, weten we dus al of we ook officieel kampioen zijn. Maar voor de jongens is er maar 1 doel: gewoon winnen en 7 uit 7 scoren.