Klasseverschil

... (scrimmage)

Onder 10, JO10-2, Groep 4 050

22 oktober 2016 9:30

Vandaag wacht een zware wedstrijd: uit tegen IJsselmeervogels JO10-1. Dit team komt uit in de hoofdklasse, terwijl onze jongens uitkomen in de 2e klasse. Dat het pittig wordt, is duidelijk. De jongens krijgen dan ook de boodschap om zo lang mogelijk de 0 te houden en zelf in ieder geval 1 doelpunt te maken. Maar vooral ook om te blijven voetballen en niet op te geven.

Vanaf de aftrap laten de jongens van de IJsselmeervogels zien wat ze in huis hebben. Ze gaan meteen in de aanval en de verdediging moeten alle zeilen bijzetten. Gelukkig helpt het doel mee: al in de eerste paar minuten belanden 2 schoten op de lat en gaat een afstandschot over. Onze jongens hebben moeite om het tempo bij te houden, maar ze houden zich nog knap staande. In de 5e minuut resulteert dat zelfs in een kans voor Hoogland. Nick onderschept de bal en stuurt Nils weg. Nils weet de bal te verlengen en in de voeten te krijgen van Sander. Het schot van Sander wordt echter door de keeper van IJsselmeervogels gered.

IJsselmeervogels heeft echter de overhand en laat zien waarom ze in de hoofdklasse speelt. Technisch zijn ze een stuk verder en ook fysiek zijn ze sterker. Onze jongens hebben het dan ook zwaar , maar knokken voor wat ze waard zijn. In de 8e minuut wordt een corner van de IJsselmeervogels met moeite weggewerkt, wat leidt tot een nieuwe corner. Chris probeert de bal te vangen, maar heeft hem niet klemvast. Gelukkig staat Nick op de lijn om een doelpunt te voorkomen. Daarna volgen nog meer kansen en keer op keer weet Chris zijn doel schoon te houden. In de 12e minuut treft een schot alsnog doel, onhoudbaar voor Chris: 1-0.

Hoogland mag aftrappen en Sander spurt er vandoor met de bal. Jammer genoeg speelt hij de bal iets te ver voor zich uit en gaat IJsselmeervogels meteen in de tegenaanval. Die verloopt wel succesvol: 2-0. IJsselmeervogels maakt het spel, maar onze jongens blijven vechten voor elke bal. Het grootste deel van de tijd speelt het spel zich echter op onze helft af. De jongens kunnen het amper bijbenen en zien de laatste 5 minuten van de eerste helft de bal nog 4 keer achter Chris verdwijnen. Als de scheidsrechter het signaal voor de rust geeft, is de stand 6-0.

De jongens krijgen een peptalk van Jurgen en Marco en ook de scheidsrechter steekt de jongens een hart onder de riem. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen. Onze jongens gaan voortvarend weer van start en weten steeds meer door de verdediging heen te breken. Het spel wordt harder en er worden meer (kleine) overtredingen gemaakt. Klagen doen de jongens echter niet, ze blijven doorgaan. Dit leidt tot een paar mooie kansen. In de 33e minuut ziet Nils zijn schot keihard op de paal belanden, maar in de 37e minuut valt dan toch eindelijk het welverdiende doelpunt. Alwin passt de bal naar Sander, hij zet hem voor en Chris maakt er met een schot 6-1 van.

De euforie is helaas van korte duur. In de 40e minuut scoort IJsselmeervogels vanuit een corner de 7-1. Amper 2 minuten later valt de 8-1 als Lucas de bal niet klemvast heeft en een aanvaller van IJsselmeervogels daarvan profiteert. Onze jongens geven de strijd nog niet op en gaan weer over tot de aanval. Chris ziet zijn schot helaas naast het doel verdwijnen.

Een minuut later doen Sander en Nils nog een poging. Sander geeft een voorzet aan Nils, maar de keeper is dit keer sneller. Geen tweede doelpunt voor Hoogland.

IJsselmeervogels maakt er in de laatste minuut dan nog wel 9-1 van. Moegestreden, her en der gehavend,  maar met opgeheven hoofd verlaten onze jongens het veld. Na een welverdiende douche gaan de jongens nog even los in de kantine tijdens een potje tafelvoetbal. De verloren wedstrijd is alweer vergeten.